Selamat Datang ke Senyuman Manis

http://www.emocutez.com

Rabu, 11 Julai 2012

Larian Olimpik 2012

Salam semua,

Baru-baru ini, saya telah menyertai satu larian bersempena sukan Olimpik yang akan berlangsung pada bulan Ogos ini di London. Larian tersebut diadakan pada 8hb Julai, 2012 jam 7.45 pagi bertempat di Dataran Merdeka anjuran McDonald. Saya bangun seawal jam 5.30 pagi. Waktu itu hujan lebat menncurah ke bumi. Malam tu saya tidur di Wangsa Maju di rumah Kak Siti selepas pulang dari kenduri kahwin di Kelab Darul Ehsan. Jam 6.30 pagi, saya dan Kak Siti memulakan perjalanan kami ke Dataran Merdeka. Bunyi macam jauh je kan tapi sebenarnya dekat je. Kami menaiki tren dari stesen Wangsa Maju sehingga ke stesen Masjid Jamek. Ramai betul rakyat Malaysia yang menyertai aktiviti larian ini. Masing-masing memakai t-shirt yang telah diberi. Saya dan Kak Siti memakai t-shirt bewarna kuning. Macam nak sertai perhimpunan BERSIH pulak. ayoyoyoyo. Setelah sampai di Dataran Merdeka, kami mencari kawan-kawan Kak Siti kerana kami menyertai larian berkumpulan. Nombor larian kami adalah K 2184 dan saya memegang nombor larian K 2184 D. Kebetulan pulak la. hehehehehe. Jam 7.50 pagi, tembakan dibunyikan menandakan larian bermula. Kami berlari sejauh 5 km bermula dari Dataran Merdeka melalui Bank Negara, Komplek Kerajaan, Lebuhraya Mahameru, Tugu Negara dan kembali semula ke Dataran Merdeka. Kira-kira satu jam masa yang kumpulan kami ambil untuk menamatkan larian kami. Pertama kali dalam hidup saya berlari sejauh ini tanpa rasa semput dan asma. Almaklumlah saya ni ada penyakit asma dan mudah semput bila cuaca sejuk. Kali ini saya sihat walafiat tanpa rasa sakit di mana-mana anggota badan. Sedangkan saya tak sempat nak buat latihan sebelum ni. Saya agak lama tak berjogging. Cuma banyak berjalan ke sana sini, naik turun tangga je minggu lepas. Alhamdulillah dipermudahkan segala urusan larian saya. Kebiasaannya, saya cepat semput dan jantung berdegup kencang di awal larian lagi tetapi tidak untuk kali ini. Saya banyak berlari dalam erti kata berjogging daripada berjalan. Ini suatu yang di luar jangkaan saya dan amat memeranjatkan apabila saya dapat menamatkan larian dengan sempurna. Cuma muka saya macam udang kena bakar dah kemerahan. Saya sungguh gembira dengan larian ini walaupun jadual saya amat padat dengan pelbagai aktiviti dan tidak cukup rehat. Tapi saya sangat berpuas hati dan ceria. Akan datang saya nak cuba sertai lagi aktiviti sebegini memandangkan saya suka aktiviti sosial yang melibatkan kemasyarakatan. Anda juga patut cuba. Inilah hobi saya yang paling menarik dan berfaedah.

p/s : Teringat zaman sekolah rendah dulu selalu sertai aktiviti mrentas desa walaupun sentiasa kalah.

Tiada ulasan: