Selamat Datang ke Senyuman Manis

http://www.emocutez.com

Rabu, 29 Ogos 2012

Bila Peguam Mula Menulis

Salam semua,

Pagi-pagi lagi saya dah memulakan perjalananan ke Mahkamah Tinggi Syariah di Shah Alam untuk menfailkan satu kes baru iaitu cerai dengan kebenaran Mahkamah. Mesti korang pelik kan kenapa failkan cerai di Mahkamah Tinggi Syariah bukannya Mahkamah Rendah Syariah?..jawapannya kerana ada persetujuan tentang Harta Sepencarian yang mana di bawah bidangkuasa Mahkamah Tinggi Syariah. Sebab itulah saya failkan kes cerai tersebut di Mahkamah Tinggi Syariah untuk merekodkan terus persetujuan tersebut. Lama betul saya tak melangkah masuk ke Mahkamah setelah bercuti raya di kampung. Bulan September ni saya banyak perbicaraan. Mau rasa nak termuntah pergi Mahkamah hari-hari. Ish..ish..ish..Berbalik semula kisah failkan kes cerai tadi tu. Alhamdulillah urusan saya dipermudahkan walaupun saya terpaksa menfailkan semula pliding berkaitan Harta Sepencarian berasingan dengan kes cerai tersebut. Prosedur di Negeri Selangor berbeza dengan Wilayah Persekutuan. Negeri Selangor agak strict dalam urusan pemfailan. Tengoklah nak failkan kes cerai sekiranya ada persetujuan bersama berkaitan apa-apa kes lain kena buat secara berasingan. Contohnya kalau perceraian yang ada persetujuan tentang nafkah eddah, mutaah, nafkah anak, hadhanah dan harta sepencarian terpaksalah failkan pliding bagi setiap persetujuan tersebut. Leceh kan?..Memanglah kod bagi kes-kes tersebut berasingan tetapi amat membebankan kami para Peguam Syarie yang bijaksana dan bijaksinun untuk memfailkan semua tu. Itulah yang terjadi pada saya tadi tapi orang yang jaga kaunter tadi bagi kelonggaran pada saya untuk failkan pliding tertinggal tu secepat yang mungkin. Terima kasih Pia. hehehehehe. Hari inilah paling seronok saya menjalankan kerja pemfailan di Mahkamah Tinggi Syariah di Shah Alam. Biasanya muka ni dan macam asam kecut menunggu giliran dan selesai urusan pemfailan. Hari ni lain sangat. Bahagia rasa hidup. Mood pun ceria je. Senyum je saya sepanjang hari. Bagi sedekah yang paling mudah kat semua orang. Kan nama saya pun senyuman manis. Jadi kenalah senyum sokmo kan. Betul betul betul bak kata Upin Ipin tu. Pembaharuan Sijil Amalan Guaman Syarie Negeri Selangor saya pun dah siap. Alhamdulillah sekali lagi. Syukur padaMu ya Allah. Awal bulan Oktober dah kena guna sijil amalan baru. Yang lama dah tamat tempoh sah laku. Selesai semua urusan di Mahkamah saya terus ke bangunan sebelah iaitu bangunan JAbatan Agama Islam Selangor (JAIS) untuk ziarah Kak Nizma dan berhari raya sekali. Rupanya ada berita gembira untuk saya di sana. Cuba teka apa berita gembira tu? Ada kaitan dengan tajuk entri di atas. Fikir jangan tak fikir ye. hehehehehe. Kegembiraan berganda hari ni. Syukur alhamdulillah. Hasil penulisan pertama saya pasal undang-undang berbentuk cerita disiarkan dalam majalah JAIS. Satu Selangor akan baca nurkilan saya tu. Semoga kisah tersebut menjadi pendoman dan ikhtibar untuk mereka. Saya baru berjinak-jinak dalam penulisan berkaitan undang-undang Syariah. Ini satu permulaan yang baik untuk saya. Terpampang gambar dan nama saya dalam majalah tersebut. Tajuk penulisan saya "Bila Sayang Hilang di Hati". Spontan idea tajuk tu. Bila tengok dalam majalah tu nampak menarik pulak. Syukur sangat. Lepas ni bolehlah saya terus menulis lagi untuk berkongsi ilmu undang-undang dengan orang ramai. Saje suke-suke menulis. hehehehehe. Doakan saya berjaya ye.. cewahhhh..Nanti saya update nurkilan saya dalam entri selanjutnya secara detail. Sabar ye.

p/s : baru je kongsi kegembiraan ni dengan seseorang. nak bagitau mak ayah pulak..;)  . 

2 ulasan:

sufi berkata...

waaah...tahniah 'senyuman manis'!

bertambah manis la senyuman dan selebar2nya.

Alhamdulillah. Kesabaran membuahkan hasil. Tak sabo rase nak baca penulisan tuan tanah ni. jangan lupa masukkan yea. jgn lambat sgt. huhuhu

Senyuman Manis berkata...

terima kasih cik sufi..hehehehehe..ala penulisan bese2 je dulu..baru berjinak2 nk menulis..emmm sy akan msukkn penulisan tu segera ek..tungguuuuuuu..hehehehehe