Selamat Datang ke Senyuman Manis

http://www.emocutez.com

Selasa, 12 Jun 2012

Indahnya Sebuah Ukhuwah

Salam semua,

Hari ini saya diberi tugas menfailkan satu kes baru yang agak "pelik" sikit la di Shah Alam. Kali ni saya pergi sana naik bus sebab saya belum lagi berkesempatan nak menyuruh agen kereta saya dulu perbaharui cukai jalan dan insurans kereta saya. Lama dah saya tak naik bas ke Shah Alam dan lama jugak saya tak ke Shah Alam. Sewaktu menunggu bas, saya sempat bertanya pada seorang amoi cina pada pandangan mata saya ke mana hala tujunya. Nasib baik la sama haluan nak ke Shah Alam. Dalam bas kami duduk bersebelahan. Apa lagi banyak la hal yang nak disembangkan. Rupa-rupanya dia bukanlah amoi cina tapi orang Sabah bah. Bersembang punya bersembang barulah saya tahu yang dia pun tinggal di Vista Angkasa juga. Blok sebelah je. Saya tinggal di blok 4 dan dia di blok 5. Suratan atau kebetulan ni? Lebih menarik lagi dia juga merupakan bekas pelajar UM dari Fakulti Perundangan. Saya pula bekas pelajar Akademi Pengajian Islam bidang Undang-undang Syariah. Kebetulan lagi. Kalau dah nama pun belajar undang-undang sudah tentulah bekerja dalam bidang perundangan jugak kan. Macam saya. Patutlah dia pakai baju hitam putih. Saya pula pakai baju berwarna. Ye la sekadar nak failkan kes je. Bila kami bertukar kad perniagaan barulah tau rupa-rupanya kami ni adalah peguam. Cuma bezanya dia merupakan Peguambela dan Peguamcara. Saya pula hanyalah seorang Peguam Syarie. Semoga ukhuwah kami akan berpanjangan dan tidak terhenti setakat hari ini sahaja. Sewaktu nak berpisah tadi rasa sedih pulak. Tapi mujurlah dah bertukar kad. Yang penting masing-masing dapat no telefon. hehehehehe. Kemudiannya, saya meneruskan tugasan saya di Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam. Alahmdulillah syukur segala urusan saya dipermudahkan. Kes 'pelik" tersebut dapat didaftarkan dan tarikh yang saya dapat mengikut tarikh cadangan yang majikan saya bagi. pasti anda semua tertanya-tanya kan apa yang "pelik" sangat dengan kes tu? Macam ni. Anakguam saya telahpun failkan satu permohonan bercerai dengan kebenaran Mahkamah di Mahkamah Rendah Syariah Petaling Jaya. Kes telahpun disebut beberapa kali tetapi suaminya atau dipanggil Defendan dalam kes ini tidak mahu melafazkan talaq dan mahukan satu jaminan melalui Perjanjian Persetujuan Bersama untuk mengesahkan haknya ke atas seorang anak mereka tidak diketepikan. Jadi, Defendan mahukan Perjanjian tersebut direkodkan di Mahkamah dan akan berkuatkuasa selepas berlakunya perceraian. Lafaz cerai akan dibuat di depan Hakim Mahkamah Rendah Syariah Petaling. Itulah sebab saya mengatakan kes ini "pelik" sebab biasanya kalau permohonan cerai dengan persetujuan bersama yang melibatkan Hak Penjagaan Anak (Hadahanah) dan Harta Sepencarian akan dibicarakan di Mahkamah Tinggi Syariah dan talaq akan dilafazkan depan YA Hakim Mahkamah yang sama. Tapi kes ini lain macam sikit yang mana lafaz cerai akan berpatah balik ke Hakim Mahkamah Rendah Syariah. Tapi tak pe la sebab dah selesai pun pemfailan kes baru tersebut. Pelik pun peliklah. Janji tarikh dah dapat. Lepas selesai urusan kerja, saya singgah di Unit Guaman Syarie Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) untuk berjumpa dengan Kak Nizma seorang Pegawai Syariah yang juga merupakan Peguam Syarie JAIS. Setiap kali saya ada kes atau urusan di Mahkamah Syariah Shah Alam pasti saya akan singgah bertemu dngan Kak Nizma. Saya akan bertanya khabar dan berkongsi pengalaman dalam kerjaya kami. Macam-macam perkembangan diri kami kongsikan dan juga kongsi pengalaman umrah saya. Siap dihidangkan dengan pelbagai jenis kuih muih dan buah-buahan lagi. Rezeki jangan ditolak musuh jangan dicari. hehehehe. Rezeki hari ini. Alhamdulillah. Pengalaman  dan kisah hidup saya hari ini. Syukur ya Allah..;)

p/s : masalah rumahtangga orang tak pernah berkesudahan. jangan saya fobia nak kawen dah la...hehehehe

Tiada ulasan: