Selamat Datang ke Senyuman Manis

http://www.emocutez.com

Isnin, 4 Jun 2012

Ragam Suami Isteri

Salam semua,

Hari ini saya menghadiri perbicaraan Pengesahan Cerai bagi pasangan suami isteri anggota polis. Si suami merupakan seorang muallaf yang berasal dari Sarawak manakal si isteri pulak orang Melaka. Kisah ini sungguh pelik dan merupakan pengalaman baru untuk saya di mana pada peringkat awal kes ini si suami amat payah untuk datang ke Mahkamah Syariah. Tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya di mana si suami ini datang ke Mahkamah tapi selepas kes disebut dan saya serta si isteri telahpun balik. Alhamdulillah, hari ini kami bertemu dan perbicaraan berjalan dengan lancarnya. Agak lama juga masa yang diambil untuk saya jelaskan pada si suami apa sebenarnya tuntutan si isteri. Maklumlah muallaf yang tidak begitu tau hal ehwal perundangan Islam. Saya juga membantu si suami untuk menjawab segala soalan-soaln bicara saya. Apa yang saya sediakan soalan-soalan bicara lari dari cerita sebenar. Terpaksalah saya perah otak bijaksana saya dan menyediakn soalan-soalan baru yang lebih relevan dalam masa yang singkat. Alhamdulillah sekali lagi saya dapat menyiapkan semuanya dengan mudah. Syukur alhamdulillah. Lega satu babak. Si suami masih sayangkan si isteri dan lafaz cerai yang diterima oleh si siteri melalui sistem pesanan ringkas amat mengejutkan si isteri. Ye la kan, isteri mana yang tak sedih dan marah bila tetiba sahaja menerima satu mesej yang mengatakan suami menceraikan isteri dengan talaq tiga. Lafaz soreh dn jelas pulak tu. Ikut hukum dah jatuh talaq tiga. Tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya pula bila mana si suami tidak tahu menahu apa-apa berkaitan mesej lafaz talaq tersebut sehinggalah penghantar notis saya menghantar sesalinan saman kepada si suami di balai polis tempat kerjanya. Macam cerita novel dan drama pulak. Saya dah rasa seram sejuk dengar cerita si suami ni tapi cuba untuk berfikiran positif dan menenangkan keadaan. Akhirnya, saya menyuruh si isteri dan si suami masuk dalam dewan perbicaraan. Oh ya, untuk makluman semua klien saya adalah si isteri. Bila saya masuk dalam dewan bicara berlaku sesuatu di luar jangkaan tau. Hakim sedang memarahi salah seorang pihak-pihak dalam kes Pengesahan Nikah. Terkejut saya tau. Hakim tu marah si suami dalam kes tu kaw-kaw la. Padam muka dia. Ingat undang-undang syariah boleh diperlekehkan. Nikah di Gombak tapi surat nikah dari Indon. Mau tak mengamuk Hakim. Mujurlah masa giliran kes saya dipanggil Hakim dah ok. Lega sangat-sangat. Perbicaraan pun berjalan dengan jayanya. Hakim juga banyak membantu saya tadi. Terima kasih Yang Arif. Pasangan suami isteri muda ni masih sayang menyayangi lagi. Harap-harap ini adalah pengajaran buat mereka berdua dan orang awam yang berada di Mahkamah tadi. Tunggu keputusan kes pada Julai nanti. 

p/s : tetiba datang seorang klien perempuan baru yang perlukan khidmat nasihat dan nak lantik saya mewakilinya. golongan akademik ni. kisah rumahtangganya agak menyedihkan..Macam-macam ragam suami isteri kan....

Tiada ulasan: