Selamat Datang ke Senyuman Manis

http://www.emocutez.com

Khamis, 21 Jun 2012

Meraikan dan Diraikan

Salam semua,

Hari ini merupakan pengalaman pertama saya menjadi "mover" kepada seorang kawan saya Ifah yang ditauliahkan sebagai Peguam Syarie Wilayah Persekutuan. Majlis tauliah tersebut dibuat di Mahkamah Tinggi Syariah Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur. Sebelum majlis penyerahan sijil amalan, mana-mana Peguam Syarie yang dirai hendaklah membuat satu Permohonan untuk ditetima masuk sebagai Peguam Syarie Wilayah Persekutuan terlebih dahulu. Permohonan ini difailkan bersama-sama dengan Afidavit yang perlu diikrarkan oleh Pemohon beserta wakalah perlantikan Peguam Syarie yang akan mewakili mereka. Tahun ini merupakan julung-julung kali diadakann majlis tauliah seumpama ini yang mana sama macam majlis pentauliahan Peguam Syarie di Selangor. Jika di awal tahun baru-baru ini saya yang diraikan dalam majlis pentauliahan Sijil Amalan Guaman Syarie Negeri Selangor tapi pada hari ini saya pula yang meraikan kawan saya dalam majlis yang sama cuma berbeza negeri sahaja. Lain pengalaman yang saya dapat hari ini. Pagi tadi saya telah memulakan prosiding permohonan kawan saya iaitu Ifah di depan Yang Arif Tuan Mohd Amran bin Mat Zain, Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur di Dewan 2. Macam-macam cabaran yang saya lalui pagi tadi bermula dengan jem yang teruk di Bangsar. Kemudiannya, apabila saya sampai di Mahkamah parking kereta pulak penuh. Berpusing-pusing juga la saya mencari parking. Alhamdulillah segala urusan dalam Mahkamah dipermudahkan. Lega saya. Tapi saya tak dapat nak tunggu Ifah selesai majlis penyerahan skrol sebab ade urusan kerja yang tidak dapat ditangguhkan lagi. Bergambar pun kami tak sempat. Terasa rugi pulak tapi memandangkan saya perlu masuk ofis segera terpaksalah saya terima. Banyak kerja menunggu dan klien tak putus-putus telefon. Beginilah rutin kerja saya dalam bidang ni. Papepun saya gembira dengan kerjaya saya ini. Alhamdulillah syukur nikmatMu ya Allah. Oh ye, tadi sewaktu saya membacakan permohonan Ifah sehingga selesai tetiba Yang Arif Hakim bertanya sama ada saya telahpun memaklumkan kepada Mahkamah berkaitan tahap pendidikan Ifah. Sedangkan pada "mover" lain tidak pula disoal sebegitu. Tapi saya jawab juga dengan pebuh keyakinan bahawa saya telahpun memaklumkan tadi tetapi saya tetap ulangi semula fakta tersebut. Yang Arif Hakim pun tersenyum je. Masing-masing pun pelik dan hairan dengan Yang Arif Hakim tersebut. Saya hanya senyum je la macam biasa. Hakim suke dengar suara saya kot. hahahahahahaha. Gurau je ye. Kelakar je rase pengalaman hari ini. Saya pun tak sabar-sabar nak kongsi dalam blog ni tau. ;)

p/s : bila la saya nak isi borang permohonan penerimaan masuk sebagai peguam syarie terengganu ni?  

Tiada ulasan: