Selamat Datang ke Senyuman Manis

Selasa, 19 Mac 2013

Sesejuk di Cameron

Salam semua,

Lama betul tak menjengah dan membebel di sini. Rindunya saya nak berceloteh walaupun hanya dengan menaip kata-kata di blog ni je. Baru-baru ni saya dan my BFF, Zakiyah telah bercuti di Cameron Highland. Kami bertolak dari KL jam seawal 5.30 pagi. Semangat betul kami nak bercuti sebelum dia menjadi hak milik orang. Jadi kami ambil keputusan untuk bercuti sama-sama sebelum dia naik pelamin. Sob..sob..sob..tetiba saya sedih pulak. aishhhhh..syuhh..syuhhh..pergi kau kesedihan. Jangan ganggu saya. Tapi sejujurnya memang saya terasa sangat-sngat la bila kawan baik saya sorang-sorang nak kawen. Saya bila lagi ni. Pujuk hati masa saya pasrti akan tiba. Saya dan kawan baik saya ni yang saya hanya panggil dia Z je sebenarnya memang kaki jalan. Bila dapat tahu dia dah nak kawen. kami pun plan sama-sama untuk bercuti dan menghabiskan masa berdua sebelum dia melangkah ke alam rumahtangga. Kami ni sekepala, jadi memang selalu buat plan mengejut sebab memandangkan masing-masing sibuk dengan kerja sebagai penegak keadilan kan. Makanya, pada 9hb Mac, 2013 kami pilih untuk cuti-cuti Malaysia di Cameron. Perjalanan ke sana ditemani dengan hujan di lebuhraya PLUS utara. macam salah timing pulak percutian kami kali ni. Tapi dek kerana semangat untuk bercuti, kami teruskan jugak perjalanan kami hingga ke destinasinya. Alhamdulillah, sepanjang perjalanan kami lalui dengan penuh keterujaan dan berdebar-debar. al-maklumlah ini pertama kali saya memandu ke Cameron. Kali terakhir saya ke sana adalah pada tahun 2000. Tu pun kerana mengikuti rombongan sekolah sewaktu saya di tingkatan 4. Lame sangat saya tak pergi Cameron. Tahun lepas memeang plan dengan budak ofis nak pergi tapi disebabkan ade masalah teknikal terpaksa dibatalkan. Geram saya masa tu. Bila ingat semula memang sakit hati dan sedih la. Ah lupakan je la pasal tu. Ni saya nak cerita yang gembira je. Kali ni saya pergi Cameron tanpa pengetahuan sesiapa pun kecuali bos saya kerana saya tumpang menginap di rumah bos kat Equatorial, Cameron. Sambung cerita semula ye. Banyak sangat iklan ni. Tetiba teringat kisah-kisah lalu. Beberapa hari sebelum ke sana saya dah minta siap-siap peta daripada bos dan driver barunya adik Hafiz. Risau jugak nak pergi ke sana apatah lagi kali pertama memandu sendiri tanpa pengawasan lelaki. Kali ni hanya ladies journey je.hehehehehe. Berpandukan peta tersebut akhirnya kami selamat sampai di rumah bos saya jam 10.30 pagi. Sejuk sangat-sangat la suasana di Equatorial. Walaupun kami memakai tshirt yang tebal tapi masih terasa kesejukan hingga ke tulang hitam. Bayangkan betapa sejuknya kami di sana. Dah la saya ni jenis tak tahan sejuk tapi cari pasal bercuti ke tempat sejuk. Sewaktu dalam perjalanan naik ke Cameron, kami sangat-sangat teruja bila nampak kebun-kebun yang terdapat di kaki bukit. Jalan yang bengkang bengkok dan menyeramkan dapat dilalui dengan baik. Cuma saya drive perlahan je 20km/j apabila lori depan saya. Sabar je la saya masa tu. Berkat kesabaran kami akhirnya kami sampai di destinasi yang dituju. Macam bermimpi pulak sampai di Cameron Highland dengan kereta sendiri. Syukur alhamdulillah ya Allah. Lagi teruja bila melangkah masuk dalam rumah bos yang menghadap pemandangan yang cantik. Subhanallah. Bertambah bersyukur saya di kala itu. Terpegun jap. Selepas angkut semua bag dan barang-barang, kami pun baring dan golek-golek atas katil hilangkan rasa letih memandu. Sambil-sambil tu saya mesej kat bos maklumkan kami dah selamat sampai. Kemudiannya, bos telefon dan seperti biasa bos bagi pelbagai pesanan penaja. Lepas tu, saya call mak saya pulak. Lama bersembang dan bergelak ketawa. Saya dan Z kemudiannya plan aktiviti kami petang tu. Selepas berbincang, kami ambil keputusan nak gerak selepas solat Zuhur. Kami kan musafir jadi diberi kelonggaran untuk menunaikan solat jamak qasar. Alhamdulillah. Tempat pertama yang kami pergi adalah Cactus Point, tempat kegemaran saya. Apa lagi sakan la saya bergambar dan borong kaktus. Betapa seronoknya saya dapat beli kaktus. Sempat beli benih-benih sayur untuk ayah lagi. Kemudiannya kami ke Brichang, kononnya nak singgah pasar malam tapi jem teruk sebab hujan dan berlaku kemalangan di sana. Akhirnya, saya hanya isi minyak kereta je di Brinchang dan balik semula ke rumah penginapan sambil-sambil cari jalan ke ladang teh. Dalam perjalanan kami singgah di Lavender Garden. Wah...tak terbayang rasa seronok bila pergi ke tempat yang saya angan-angankan selama ni. Terasa seolah-olah saya tinggal dalam dunia keUNGUan dan di kelilingi bunga-bunga lavender dengan haruman yang cukup menenangkan. Ape lagi sakan saya bergambar di sana sini dengan macam-macam posing. Senyum meleret je sepangjang berada di sana. Tak terkata kegembiraan di hati ni. Macam ni la saya bila nampak je suasana ke UNGUan kegemaran saya terus lupa dunia yang nyata jap. Kemudiannya, saya usaha juga untuk cari bantal terung. Unik sangat bantal tu. Dah la warna ungu. Bertambah "kegilaan" saya pada bantal terung tu. Malam tu kami dinner di Tanah Rata. Makan nasi putih, tom yam campur, telur dadar, sotong celup tepung, air jus epal dan air suam. Harganya tak sampai RM20.00 untuk dua orang makan. Murah sangat. Dah la tomyam dia sedap. Memang ramai sangat orang datang makan di situ. Ala-ala restoran ikan bakar la tapi hanya di kedai-kedai tepi jalan je di pekan Tanah Rata. Berbaloi sangat-sangat kami berjalan jauh sampai ke sini. Balik tempat penginapan kami mandi dan rehat. Kumpul tenaga tuk berjalan keesokannya sebelum balik KL semula. Malam tu kami tidur dalam kesejukan. Bayangkan la saya yang pakai baju berlapis-lapis siap pakai stokin dua lapis lagi pun masih rasa kesejukan yang amat sangat. Dalam hati sempat membebel saya takkan datang sini lagi untuk honeymoon dengan suami saya yang sah nanti. Tido pun dah tak lena tapi penat memang terasa la. Esoknya kami berkemas-kemas semua barang dan keluar dari rumah penginapan tu setelah berpuas hati untuk tinggalkan tempat tu seperti sedia kala. Misi kami pagi tu untuk ke ladang teh tapi sempat singgah di Cactus Point untuk beli benih sayur untuk ayah. Syok sangat nak pergi ladang teh sampai kami tersalah pergi ladang teh Cameron Valley. Padahal kami nak pergi ladang teh Boh. Sabo je la kami ni. Sebelum tu kami shopping untuk kali terakhir. Waktu tu la saya sempat beli bantal terung sepasang. yeyeyeyeyeye. alhamdulillah. Jalan nak gi ke ladang teh Boh tu sungguh mencabar. Macam tak percaya saya boleh drive di tempat tinggi yang curam dan sempit tu. Pemandangan kat situ memang mengasyikkan dan cantik. Subhanallah betapa hebat ciptaanMu ya Allah. Tapi sayangnya masa kami sampai kat sana hujan pulak. Jadi saya hanya sempat bergambar sedikit je. Tak dapat nak ambil gambar yang cantik sebab berkabus sewaktu hujan. Tak pe la janji dapat beli teh boh strawbery yang Kak Long dan ayah saya pesan. Nak balik tu berlaku satu peristiwa yang tak terduga. Ada sekumpulan kereta Savvy yang konvoi ke sana. Kemudiannya, ada la satu kereta ni tak lepas nak lalu satu kawasan kat situ. Skirting labuh sangat kat depan kereta tu. Ntah macam mana sepatutnya dia bagi laluan kat saya dulu tapi ada pulak kereta MPV ape ntah yang masuk. Kemudian saya dengar makcik dalam kereta tu membebel "kalau tak sabar jangan datang sini". Saya pun senyum la kat makcik tu sebab mati-mati saya ingat dia membebel kat anak-anak atau suami dia. Rupa-rupanya dia membebel kat saya. Patut la masam muke dia masa saya senyum. Eh..eh..makcik ni nak berkurang ajar pulak. Dah la laki makcik tu yang tak bagi laluan kat saya. Yang kelakarnya Z pon ingat makcik tu membebel kat orang lain sebaliknya sebenarnya makcik tu marah kat kitorang. hahahahahaha. Salah faham rupanya kami ni. Bila makcik tu suruh saya alihkan kereta barulah saya faham rupanya makcik tu marah kat saya. Cuba la cakap elok-elok. Sia-sia je kerajaan buat kempen budi bahasa tapi makcik tu spoilkan mood saya la. Waktu tu saya keraskan diri je jadi patung cendana. Biar padam muka makcik tu. Dah la kereta Viva di sebelah kiri saya tu parking sesuka hati yang menggangu laluan kereta lain. Tak lama kemudiannya, datang la sorang akak ni minta saya undur kereta. Tau pun jadi jem sebab kereta dia. Saya pun undur kereta dan sebelum gerak ke depan saya sempat cakap kuat kata "penting diri sendiri" kat makcik  tu. Jangan fikir dia sorang je nak pergi ladang teh. Orang lain pun sama gak. Dalam perjalanan balik saya dan Z hanya gelak ketawa je dengan peristiwa tadi. Adoiiiiii la makcik nasib saya boleh kawal marah. Alhamdulillah. Macam-macam pengalaman kami. Itulah kisah percutian kami yang menarik walaupun cum,a dua hari satu malam tapi sangat puas hati....:)

p/s : tinggal beberapa hari lagi sahabat kesayangan saya akan berangkat ke Universiti Madinah untuk berkursus. tetiba rasa sayu. hai hati bersabarlah ye..sob..sob..sob..