Selamat Datang ke Senyuman Manis

http://www.emocutez.com

Jumaat, 29 Mac 2013

KLIA Lagi

Salam Jumaat yang ceria semua,

Sekarang  musim orang menunaikan umrah dan boleh dikatakan setiap hari ada je penerbangan ke Tanah Suci. Semalam saya hantar kawan mak ayah iaitu Cikna, Pokman dan Adik Mat kat KLIA. Mereka sekeluarga akan menunaikan umrah di Tanah Suci bermula semalam 28hb Mac, 2013 hingga 10hb April, 2013. Turut serta dalam rombongan umrah kali ini adalah ayah sepupu saya, Pok Ali dan isterinya Cik Lah serta jemaah masjid di Berenjut. Nama masjid tu saya tak ingat pula. Mereka dari Kuantan menaiki kapal terbang MAS pada jam 10.30 pagi. Penerbangan ke Tanah Suci pula adalah jam 10.00 malam yang mana mereka menaiki pesawat Egypt Air yang akan transit di Cairo (Kaherah) selama 8 jam. Flight ni juga akan singgah di Bangkok untuk isi minyak. Di Cairo nanti mereka akan dibawa melawat Piramid, Kilang Minyak Wangi dan satu tempat lagi saya lupa la. Kemudiannya, penerbangan akan diteruskan ke Madinah. Tiga hari berada di Madinah dan kemudiannya terus ke Mekah. Itulah antara jadual penerbangan dan aktiviti yang telah ditetapkan oleh pihak Andalusia. Terlupa pula nak bagitahu mereka pergi ke Tanah Suci di bawah pakej Andalusia dengan kos lebih kurang RM 5,500.00 seorang. Emmmm pada saya murah dah pakej ni kerana siap boleh ziarah di Cairo lagi. Cuma visa untuk ke Tanah Suci amat ketat bermula tahun ini. Saya difahamkan bagi jemaah wanita memerlukan mahram seperti bapa, suami atau adik beradik lelaki kandung yang cukup umur sahaja. Selain daripada tu memang tak boleh. Kalau sebelum ni boleh je guna mahram tumpang yang tiada hubungan darah dengan kita tapi sekarang dah tak boleh. Kerajaan Arab Saudi telah mengeluarkan peraturan baru yang sangat ketat. Asalnya Cikna nak ajak saya pergi lagi tapi memandangkan saya akan berdepan dengan masalah mahram jadi tak dapatlah saya join umrah kali ni. Inshaallah saya nak pergi sana bersama-sama mak dan ayah saya pula nanti. Doakan saya ye kawan-kawan. Semalam sempat la saya berbual-bual dengan Cikna dan Adik Mat. Saya hanya sempat kirim doa umum je. Kali ni macam takde feel sangat nak kirim doa. Tak tahu la kenapa. Mungkin saya kepenatan kot sebab dari minggu lepas ke hulu ke hilir. Masa banyak habis dalam kereta di jalan raya je. Semalam pun sama kerana saya dari Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam. Jem teruk giler di Hiway NKVE bermula sebelum exit Kota Damansara sehingga ke Shah Alam. Rupa-rupanya ade eksiden antara kereta dan bus. Penat campur mengantuk saya duduk dalam kereta. Bosan karoke saya cuci mata. Bosan dua-duanya saya diam je la. Tak tau nak gambarkan perasaan saya masa tu. Rasa nak menjerit je. Aaaarrrrggggghhhhhhhhhhhhhhh..Alhamdulillah perjalanan saya ke KLIA dipermudahkan. Rasanya macam saya sedang berlumba kereta Formula 1 di Sepang je. Macam-macam gaya saya buat ala-ala Fernando Alonso la konon..hahahahahaha. Berangan tak sudah. Tapi ok la kan sebab saya sangat teruja bila nak hantar orang nak ke Tanah Suci. Bagai terasa saya pulak yang nak pergi. Tapi kan mungkin satu kebetulan la sebab malam Jumaat lepas sahabat baik saya berlepas ke Madinah dan semalam Cikna serta rombongannya pula. Papepun selamat menunaikan umrah buat semua...:)

p/s : macam mana agaknya dia dalam berpakaian ihram ek? pasti comel je..

Tiada ulasan: