Selamat Datang ke Senyuman Manis

http://www.emocutez.com

Isnin, 1 April 2013

Sambut Menantu

Salam April semua,

Hari ini saya masuk ofis lambat sikit. Sesudah solat Subuh saya tidur sebab kepala berat selsesema lagi. Banyak kali saya bersin masa dalam bus. Tidur pun tak lena. Penat kerja dan brkenduri pun tak hilang lagi. Biasa la kan sewaktu di kampung bersembang dengan mak ayah dan adik beradik nampak sihat je. Tiba waktu naik bus mula la selsema dan keletihan. Adik saya dan isterinya yang hantar saya ke stesen bus semalam. Alhamdulillah perjalanan dipermudahkan dan sampai di KL jam 5.45 pagi. Ngam ngam saya jalan ke stesen LRT PWTC tren dah sampai. Tak payah nak tunggu lama. Sebenarnya, saya balik kampung minggu lepas untuk sama-sama memeriahkan majlis sambut menantu adik sepupu saya. Ingatkan kali ni saya terlepas la dari jadi photographer bidan terjun lagi. Sebaliknya, khidmat saya masih diperlukan memandangkan adik pengantin sibuk menjaga lauk pauk dan menambah apa yang patut. Jadi, tugasan sampingan tu menjadi kerja tetap saya pulak. Bukan pandai sangat pun amik gambar tapi saya memang suka snap gambar-gambar menarik. Saya hanya tau guna kamera Nikon purple saya je. Tu pun saya tak habis explore lagi kegunaan kamera saya tu. Janji puas hati dapat kamera warna kegemaran. hehehehehehehe..Syukur la kan sebab kamera lame hilang masa di Mekah. Walau papepun, alhamdulillah sekali lagi majlis tersebut berjalan lancar dan meriah. Tetamu datang tak putus-putus. Saya banyak menghabiskan masa "kacau" ayah saya dan ayah pengantin di khemah kecil depan. Tolong la letak gudie bag dalam bakul. Sambil-sambil tu snap gambo candid manusia-manusia di sekeliling. Bosan saya ambil gambo pengantin perempuan pulak dalam rumah. Rasenya gambar saya hanya beberapa keping je sebab sibuk ambil gambar orang sampai lupa nak ambil gambar sendiri. Kamera saya pulak diamanahkan pada adik bongsu untuk ambil gambar-gambar yang menarik dan cantik. Kerja saya sepanjang majlis tersebut tak terkira sebab saya banyak buat kerja yang orang tak mau buat. Tapi paling best bila dapat makan nasi minyak panas-panas. Dah la lauk pauk sedap. Saya suka masakan tukang masak ni. Memang terbaik la. Masa kenduri kawen Kak Long dulu pun guna khidmat tukang masak ni jugak. Dua kali saya makan nasi minyak pagi sekali dan petang sekali. Puas hati sangat-sangat dapat berkumpul dengan sedara mara dan menjamu selera. Selalu sangat makan kenduri ditempat orang sehingga saya lupa akan adat perkahwinan di negeri sendiri. Tu yang teringin sangat nak makan nasi minyak kenduri di negeri sendiri. yum..yum..sedap. Oh ye baru saya teringat saya dan sepupu sabit saya terpaksa jadi pengapit pengatin sewaktu seisi bergambar. Bayangkan la saya ni nak pencen dah dari jadi pengapit tapi mungkin orang dah mark muke saya ni sebagai pengapit terus disuruhnya saya tak teragak-agak. Teringin jugak nak jadi pengantin diapit oleh orang lain pulak. waaaaaaa..hahahahahaha..Kalau kamu nak tau ade je soalan-soalan sumbang duk tanya bila pulak giliran saya. Terus saya jawab tu wali saya tanya la wali saya. Hahahahaha. Nasib yang bertanya tu lebut je nadanya jadi jawapan saya pun lembut la. Kalau yang bertanya tu kasar je nadanya jawapan saya pun sudah tentu kasar dua kali ganda. hehehehehe. Tu amaran saya malas nak layan. Sedih tau bila orang duk tanya-tanya macam la saya ni tak nak kawen. Padahal di hati ni nak sangat-sangat kawen. Nak hidup dengan suami sebagai pelindung dan peneman saya di kala suka duka dalam ikatan yang sah. Semoga saya ditemukan jodoh yang baik dan beriman serta dipermudahkan segalanya. Doakan saya ye..hehehehehehe. Papepun saya nak ucapkan SELAMAT PENGANTIN BARU buat adik sepupu saya san isteri...:)

p/s : tak sabar nak bercuti panjang hujung bulan ni...


Tiada ulasan: