Selamat Datang ke Senyuman Manis

http://www.emocutez.com

Ahad, 8 Januari 2012

Sebuah Kemaafan Yang Terpendam

Salam semua,

Hari ni saya ingin bercerita tentang KEMAAFAN. Dulu saya pernah disakiti, dikhianati, dikutuk, diumpat, dan segala bagai hal yang menyedihkan oleh insan-insan yang rapat dengan saya bagai aur dengan tebing. Waktu itu saya berasa sungguh tertekan, kecewa, sedih, tekanan perasaan, marah dan tawar hati dengan mereka. Saya cukup tercabar dengan golongan manusia sebegini yang mana saya amat hormati dan kasihi. Namun, apa yang terjadi pada saya dahulu cukup membuatkan hati saya bagai disiat-siat dan disimbah dengan asid. Hati saya sungguh luluh pada masa tersebut sehingga saya menjadi seorang pendendam dalam diam. Saya amat fobia dengan golongan ini walaupun saya sering mengungkapkan kata-kata KEMAAFAN sebelum tidur dengan harapan dendam saya akan berkurangan dan terus hilang. Sebaliknya, hati saya menjadi terlalu keras bila diusik dengan persoalan "sahabat karib". Saya tidak percaya lagi pada gelaran sahabat karib yang banyak memberi persepsi buruk dan negatif dalam minda saya. Jangan salahkan saya bila jadi sebegini kerana pengalaman-pengalaman yang saya lalui cukup pedih untuk diingati sehingga saya dicemuh orang lain tanpa mengetahu apa salah dan silap saya sebenarnya. Adilkah saya dihukum sedemikian??? Saya cukup beremosi semasa diuji sebegitu. Saya sering diuji dengan insan-insan yang bergelar "sahabat karib" sehinggalah saya rasa cukup-cukup penat, letih dan tidak terdaya untuk hadapi semua itu. Saya juga pernah mempersoalkan diri sendiri kenapa saya yang harus hadapi semua ini? Kenapa saya selalu medapat sahabat karib macam ni? Kenapa kenapa dan kenapa??? Sakit sangat-sangat lalui hari-hari tersebut dengan hati yang terluka. Saya lebih rela dikecewakan kekasih yang amat saya sayangi tetapi bukan dikhianati oleh seorang yang bergelar sahabat karib. Kesan daripada peristiwa tersebut menjadikan saya seorang yang keras hati dan tidak berperasaan. Saya peduli apa dengan kata-kata orang. Dalam hidup saya memang takkan bagi peluang kedua pada orang yang pernah menyakiti saya. Tidak kira siapapun orang itu. Walau bagaimanapun, semalam saya telah berjumpa dengan salah seorang insan-insan tersebut yang telah memohon KEMAAFAN dari saya secara ikhlas dan bersungguh-sungguh. Saya sememangnya telahpun memaafkan dia. Cuma saya tidak mahu berjumpa dengan dia melainkan dalam keadaan yang tidak disengajakan. Itulah yang berlaku semalam sewaktu kami menyertai permainan paintball di Gombak semalam. Alhamdulillah, saya rasa cukup lega dan lebih tenang selepas dia memeluk saya dengan keadaan yang sukar untuk digambarkan. Betapa dia cukup gembira pabila melihat saya. Sebak rasa bila mengingati peristiwa semalam. Memang saya seorang yang cukup degil, keras hati dan tegas tapi saya juga akan pujuk hati saya sendiri supaya saya tidak menjadi seorang pendendam lagi. Saya cuba untuk bersabar dan senyum dalam kepedihan walaupun hati dan berkecai. Semoga saya terus tabah berdepan dengan insan-insan sebegini lagi. Masih ada seorang lagi insan sebegini yang saya tidak mahu berdepan dengannya secara langsung. Siapa tahu akan datang hati saya akan lembut dan menerimanya kembali menjadi sahabat saya. Itulah kisah sebuah KEMAAFAN yang terpendam setelah sekian lama berlalu. Allah sentiasa bersama-sama dengan hambaNya yang sabar. Peace no war..;) 

p/s: seorang sahabat pergi datang sahabat-sahabat lain yang sudi untuk menjadi sahabat saya. ukhuwafillah abadan abadan.. 

2 ulasan:

sufi berkata...

Senang mengungkap kemaafan di mulut tetapi hati kita tetap terasa pedihnya. Hanya Allah yang patut kita dekati sebab hati manusia akan berubah.

Moga hati cik senyuman manis terus tenang. Walau apa pun terjadi Allah tidak pernah lari dari kita.

Suatu hari nanti Allah akan temukan sahabat dan juga suami untuk menemani cik senyuman manis ;)

Senyuman Manis berkata...

ameen..terima kasih byk2 cik sufi..saya yakin dan pasti mesti ade sebab kenapa saya sering diuji dengan SAHABAT n PERASAAN..sekurang2nya saya tak lupa padaNya..moga doa cik sufi dimakbulkan dalam ms terdekat ni ye..;)