Selamat Datang ke Senyuman Manis

http://www.emocutez.com

Isnin, 13 Februari 2012

Rehat Yang Panjang

Salam semua,

Lamanya saya tak mencoret sesuatu di blog kesayangan saya ni. Sebenarnya banyak perkara yang berlaku pada saya akhir-akhir ini. Di samping juga KL cuti panjang dan saya pula sakit mata akibat jangkitan kuman menyebabkan saya bercuti panjang. Tajuk kat atas sekadar gimik tau. Jangan cemas dan risau ye. hehehehe. Sekadar berkongsi cerita di mana mata saya semakin bengkak pada hari Maulidur Rasul. Hari tersebut saya bermalam di rumah sahabat muslimah saya di Lukut. Lama kami tak berjumpa dan saya kebetulan bosan berada di rumah sebab tak balik kampung. Lalu saya pun mesej sahabat muslimah saya, cik Sufi untuk menghabiskan cuti di rumahnya. Saya nak bercerita dengan dia dan luahkan segala keresahan, kegelisahan di hati saya. Lagipun, seronok bersembang dengan dia sebab kami se"kepala". Yang paling penting saya memerlukan pandangan dia. Berkaitan apa tu biarlah rahsia dulu ye. Bila dah jadi dan semuanya dipermudahkan saya akan bercerita juga suatu hari nanti. InshaAllah. Sambung senula cerita saya tadi. Hari Rabu minggu lepas mata saya masih lagi bengkak tak surut-surut. Risau jugak saya lalu saya pun pergi jumpa doktor lagi. Emmm doktor kata mata saya kena jangkitan kuman dan tak berjangkit. Doktor bagi saya cuti sakit yang panjang kerana nak saya rehatkan mata dari menonton tv, menghadap komputer dan membaca. Waaaaaaaa..saya tak kisah sangat kalau tak dapat tengok tv atau bukak komputer tapi bila dihalang untuk membaca memang la saya tak dapat ikut. Saya pantang tengok bahan bacaan apatah lagi saya berusaha dengan jayanya untuk habiskan membaca novel kesayangan saya "Bayangan Rindu" walaupun ulangan kali ke berapa pun saya dah tak ingat. Sedih la tapi saya langgar jugak pesanan penaja dari doktor.hehehehe. Almaklumlah saya kan mempunyai perangai degil yang payah nak dengar kata orang. Dalam perjalanan balik ke rumah lepas ambil ubat, saya terfikir nak balik kampung je. Alang-alang dapat cuti sakit lama baik saya balik kampung. Padahal saya punyalah bersiap nak masuk opis lepas jumpa doktor terus je saya batalkan. Saya balik rumah makan ubat dan berkemas untuk balik kampung serta merta. Rancangan asal nak berjalan ke Kota Tinggi Jumaat lepas pun terpaksa dibatalkan memandangkan mata saya semakin bengkak dan sepet macam amoi cina sesat je. Tak selesa saya nak berjalan. Alhamdulillah syukur sangat ada bus nak balik kampung. Tak payahlah saya bersusah nak naik bus lompat ke Kuantan dan naik bus ke Kemaman kampungku tercinta. Apa lagi mak saya, kak long saya dan adik-adik semuanya gembira bila tahu saya nak balik dan sempat jugak diorang ketawakan saya sakit mata. Sabar je la. Seronok cuti sakit di kampung tau. Walaupun dalam keadaan sakit mata saya tetap berjalan sakan ke sana ke mari. Alasan saya yang sakit hanyalah mata saya. Kaki masih boleh berjalan dan mulut masih boleh makan. Bagus tak alasan saya tu?hahahahaha. Paling membahagiakan malam saya sampai kampung tu ketika sedang bermesej dengan sahabat tersayang saya tu tetiba dia telefon la. Apa lagi seronok tahap tak tahu nak kata apa la. Saya sambut panggilan dia dengan gelak ketawa je sebab tersangka dia nak telefon. Dia kata malas nak taip mesej jadi senang telefon je la. Saya layan je la walaupun masih ada rasa curiga dengan alasan dia. Lama kami bersembang. Cuma yang pelik kali ni suara saya bergetar sepanjang bersembang dengan dia. Kenapa ntah jadi macam tu.Terkejut sangat kot sampai berdebar je. Jantung berdegup macam baru tamat berlari pecut.hahahahaha. Ntah apa-apa saya ni. Yang penting malam tu saya rasa tenang sangat-sangat. Tak macam sebelum ni sekalipun lepas buat solat sunat pun masih rasa tak senang. Alhamdulillah malam tu lain sekali. Tidur pun lena je mungkin tidur sambil senyum.hahahahahaha. Oh ye..saya jugak dah habiskan baca novel kesayangan saya tu. Sempat juga ulang baca novel "Akhirnya Aku Kawen". Membaca je kerja saya ni. Kerja rumah pun saya buat jugak tau. hehehehehe. Semalam masa saya pergi rumah Tokcik saya tetiba tempat bengkak kat mata saya tu keluar nanah campur darah. Fuhhhh lega rasanya. Bengkak dah semakin surut dan semakin baik.Tak pernah saya sakit mata macam ni. Semalam balik KL naik bus awal tak lambat macam biasa. Masa cari tempat duduk baru saya sedar yang kerusi saya no. 19A. Suratan atau kebetulan?..Macam-macam hal berlaku di awal tahun 2012 ni. Mungkinkah sejuta hikmah tersembunyi di sebalik apa yang berlaku atau tahun ini saya akan mendapat "sesuatu" yang saya tak duga. Hanya Allah yang Lebih Mengetahui. Semoga saya terus tabah dan sabar menghadapi mehnah dunia hari ini. :)

p/s: sempat layan Kuch Kuch Hota Hai..terasa sesuatu dalam hati ini..hahahahaha..layannnnnnnn 

2 ulasan:

sufi berkata...

Wah222...bestnye leh balik kg. berkat sakit mata kan. rindunya nak balik.huhuhu...tak sangka ada novel tajuk 'akhirnya aku kawen'. Suratan yang dismbunyikan Allah. Pasti ada hikmah selepas ni. Langit tak selalunya mendung. Matahari akan kembali bersinar :)

Senyuman Manis berkata...

plan mengejut tuk balik kg.untung jugak sebab banyak mede boleh buat kat kg.berjalan2 n jupe kawan2 lame. novel tu saya ade post kat fb sy n cik sufi siap tegur lagi lelaki like jugak ke..mesti mamat tu terkedu.hehehehe..pasti ada hikmah tersembunyi..yakin dengan ketentuanNya..;)