Selamat Datang ke Senyuman Manis

http://www.emocutez.com

Khamis, 18 April 2013

Diterjah dan Disembur Tanpa Sebab

As salam semua,

Hari ni saya lalaui pengalaman pahit sepahit hempedu la. Tengah syok saya menaip untuk baiki deraf perjanjian persetujuan bersama klien tetiba talian telefon ofis disambungkan pada saya. Ada seseorang nak bercakap dengan saya sebab saya dengar Mar sebut nama saya tadi. Dengan rasa malas saya angkat telefon tu sebab tengah banyak idea dan fokus pada perjanjian kan. Bila dah angkat panggilan tu tak semena-mena mamat ni sembur saya dengan ayat-ayat berbisa dan aura kemarahan dia yang berapi-api. Terkejut ala-ala monkey la saya masa tu. Dah la saya puasa hari ni membuatkan saya lemau sikit kat ofis. Pelik la mamat ni call sebut nama saya semata-mata nak marah-marah. Adooooiiiiiiii la. Sabar..sabar..sabar.. Astaghfirullaha'azim. Bersabar ye hati. 

Lupe nak cerita mamat ni suami klien saya. Nama dia N (bukan nama sebenar). Ni kes cerai dan berebut anak. Si N ni melarikan anak sulung lelaki dia ke Melaka. Anak tu masih menyusu badan dengan si ibu klien saya ni. Memang psiko sikit la mamat N ni. Masa si Mahkamah dulu dia bukan main terlebih ramah bila saya tanya klien mana suami dia. Ada ke patut masa tu jugak si N ni melambai-lambai tangan dia ke arah saya. Macam faham je apa yang saya tanya kat klien saya. Kiranya saya perlu bersiap sedia la dengan orang macam ni. Agresif nampak. 

Balik semula kisah pagi tadi ye. Mamat N ni marah-marah sebab ingat klien saya ni main-main dan sengaja taknak datang kes yang dia failkan di MRS Melaka. Daerah mana saya pun tak pasti la. Mamat tu failkan kes nusyuz untuk isteri dia. Kelakar betul la. Dah la diorang ni bersetuju nak bercerai dengan cara baik dan kebenaran Mahkamah. Kenapa pulak dia pergi failkan kes nusyuz tu pulak? Pening saya dengan ragam si suami yang berlagak pandai dalam undang-undang syariah ni. Pas tu nak marah-marah saya pulak sebab saya ni peguam isteri dia. Awal-awal tu saya biarkan dia sembur saya ni dulu sebab nak tahu apa kisah sebenarnya. Siap mengamuk-mengamuk marah-marah dan ugut taknak hantar anak sulung diorang kat klien saya 20hb ni. Tu perintah Mahkamah Tinggi Syariah. Kalau taknak serah memang cari nahas la. Lepas mamat tu duk pot pet pot pet..bla..bla..bla..bla..kat saya terus saya terangkan kat dia macam mana prosedur Mahkamah kalau saman nusyuz tu tak sampai pada pihak satu lagi. Jenuh saya terangkan siap ada adegan perli memerli lagi antara saya dan mamat tu. Lazimnya saya la yang perli. Berhemah cara halus tu. Degil yang amat taknak dengar sangat apa yang saya terang. Suara saya lembut macam biasa cuma tetiba jadi kuat sebab saya perasan semua orang kat ofis ni diam je bila dengar suara saya dah tinggi dari kebiasaan. Untuk makluman saya selalu ada masalah bila bercakap dengan orang kebiasaannya orang tak dengar suara saya sampai selalu kena tegur dengan hakim dalam Mahkamah. Tapi tadi saya pun rase macam suara saya terkuat sikit. 

Mamat ni berkira dia kena kelaurkan duit nak bayar filing kes nusyuz tu. Masalahnya siapa suruh dia failkan kes nusyuz tu sedangkan dah setuju nak bercerai dengan cara baik. Tak paham betul la saya dengan mamat ni. Bila saya banyak bidas apa yang dia pertikaikan dengan ayat undang-undang saya baru la dia beralah. Mula-mula panggil saya Puan lepas tu dah tukar jadi Cik lepas tu dah panggil nama je. Senyum sumbing say a masa tu. Kelakar. Terlintas gak di hati saya yang  mamat ni sengaja nak provok saya atau saje menguji kesabaran dan naikkan kemarahan saya. Isu kes dia tu simple je dan saya dah pun terangkan kat dia dengan sebaiknya. Bila lelaki bergelar suami ni  nak tunjuk ego bijak pandai macam ni la jadinya. Terjah dan sembur orang tanpa sebab. Ilmu jauh sekali la kan. Ya Allah bersyukur aku padaMu hari ini diuji sebegini. Alhamdulillah. Walaupun pedih tapi saya terima dengan senyuman. Spoil je mood saya nak siapkan perjanjian klien saya yang lain ni. Nasib hujah dah siap diderafkan semalam. Inilah cabaran saya bila bergelar peguam syarie. Berasap jugak kadang-kadang tu. Mungkin hari ni hari lelaki bergelar suami orang yang nak bercerai beremosi kot. 

Sebelum tu saya ada terima panggilan juga dari sorang klien pasal surat akuan nikah dia hanya ada satu je yang asal. Tapi saya pelik sebab biasanya surat akuan nikah akan dapat sepasang untuk suami dan isteri satu sorang. Bila nak bercerai timbul masalah pulak. Saya cakap takpe la satu pun janji ada yang asal sebab nanti hakim nak tengok surat akuan nikah asal. Lepas tu nak kena batalkan kat pejabat agama pulak. Dia nak lawan cakap pulak dengan saya. Adoiiiii la. Lama-lama ni jadi incredible hulk la saya ni tapi versi purple pulak. Lagi ganas dan garang. hahahahahahahaha. Penat tau layan karenah orang yang cam ni. Adik-adik kalau tak kuat dan mudah terasa saya nasihatkan tak payah la nak praktis jadi lawyer sivil mahupun lawyer syarie. Boleh banjir ofis kalau tak tahan dengan ragam klien ni yang ada penyakit suka maki hamun. Fikir masak-masak la ye. Bukan nak patahkan semangat tapi ni la realiti kerjaya glamer sebagai peguam. 

Ok la, saya dah cool semula ni. Nak siapkan Penyata Tuntutan kes Fasakh warga Iran pulak ni. Ada kaitan dengan Syiah jugak la. Maklumat pasal Syiah pun saya tak habis baca lagi. Tolong saya Cik Sufi.....

p/s : nak makan nasi kukus ayam berempah la tuk berbuka ni..lapar je minggu sejak berkurung dengan hujah ni..  

4 ulasan:

sufi berkata...

Ada yang seru ni...terus je komen...ade perubahan la. dah ada perenggan. hehehe...

saya juga tak habis baca bab syiah ni. Tengah bz nge sekolah dan pelajar yang bermasalah tu. Bz kan dia dengan bacaan surah An-Nisa' dan terjemahan serta beberapa hukum kehidupan yang ada dlm surah tuuu...

Nanti sy cuba yea...

Senyuman Manis berkata...

hehehehe..tu yg seru sbb tau pasti akan muncul..sy pon same..oooo budak tu dapat hafal x surah tu?

sufi berkata...

Belum lagi sebab bacaan dan tajwid tak betul lagi. Saya minta dia ulang dna terjemahkan. Itu sahaja setakat ini. Sekadar menyibukkan dia sahaja. Doakan moga berjaya ye :)

Senyuman Manis berkata...

ok la tu kan..biar perlahan asal berkesan..inshaallah..Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengetahui..:)