Selamat Datang ke Senyuman Manis

http://www.emocutez.com

Rabu, 17 April 2013

Nasi Lemak

As salam semua,

Kan saya dah cakap semalam skang memang saya gian nak update blog. Ada je cerita yang saya nak kongsikan. Hari ni saya nak cerita pasal nasi lemak. Dah tiga minggu saya teringin sangat nak makan nasi lemak. Alhamdulillah pagi ni baru saya dapat menikmati nasi lemak makcik kat rumah sewa saya. Walaupun hanya berharga RM1 tapi nikmatnya dengan sambal yang ummmphhh, nasi yang ada lemak-lemak santan (biasanya nasi lemak kat KL ni nasi takde rupa nasi lemak..rasa jauh sekali). Kenyang alhamdulillah dengan pembuka rezeki saya pagi ini. Bersemangat saya nak siapkan hujah yang tak habis semalam. Bayangkanlah macam mana saya tahan selera hati nak jamah nasi lemak di pagi hari apabila setiap hari kene pergi Mahkamah je. Tau-tau je la kan bila saya pergi Mahkamah mesti saya pandu kereta jadi tak dapat la saya nak singgah dan beli nasi lemak makcik ni. Tahan je la liur nak makan nasi lemak, Macam orang mengidam dah jadinya. Nak buat macam mana kan dah selera saya nak makan nasi lemak. Cuma saya tak jumpa lagi nasi lemak lauk ikan tongkol (kat kampung panggil ikan "aye") yang menepati selera saya. Kalau nak tau selera makan saya ni cerewet jugak la seposen dua. Sebab tu saya lebih suka memasak sendiri je tapi kalau nak makan sorang-sorang diri tu macam tak berbaloi la kan nak masak. Baik saya beli je. RM1 tapi cukup mengenyangkan. Alhamdulillah sekali lagi. Tertunai sudah selera saya nak makan nasi lemak. Oh ye selingan cerita ye. Pagi-pagi lagi saya dah dapat panggilan telefon dari Hafiz pemandu bos saya. Pelik juga kenapa dia call saya pepagi. Biasa kalau nak usik-usik pun hanya mesej je. Tu pun kalau dia nak kene ikut bos pergi Penang la. Elok lepas saya mandi dia call lagi. Saya pun angkat la sebab tengok ada dua miscalled dari dia. Rupa-rupanya dia minta no telefon rumah bos. Dia tak datang kerja hari ni sebab "sakit lama" datang lagi. Suara macam orang baru lepas menangis dan tahan sakit. Betul la tu telahan saya sebab masa kami berbalas mesej dia bagitau keadaan dia. Semalam memang dia ada mengadu kat saya dia tak berapa sihat. Nak jadi cerita masa tu saya kalut nak siapkan hujah saya ni jadi tak berapa nak layan dia la. Sekadar saya bagi gula-gula hacks dan suruh dia sapu minyak angin je. Saya hanya bagi kata-kata semangat kat dia supaya banyak bersabar dengan ujian sakit ni. Pesanan penaja dari saya lagi suruh dia rehat secukupnya tanpa banyak berfikir dan makan ubat. Cewahhhh pandai je saya nasihat orang.Bila  diri sendiri sakit tang nasihat makan ubat paling syaa benci. hahahahahaha. Padam muka tuk diri saya sendiri. Tapi skang ni saya jaga kesihatan saya bebaik. Dah takmo sakit-sakit lagi nanti kerja saya tergendala. Saya jugak yang susah. Papepun semoga adik Hafiz cepat sembuh dan sihat walafiat lepas ni. Ada lagi cerita pasal sakit ni. Semalam sewaktu saya dah sampai rumah dan iron baju kerja, adik saya mesej bagitau ayah saya sakit perut sampai lembik. Masa tu saya penat sangat-sangat. Apa yang adik saya minta tolong saya buat separuh jalan sebab sambil-sambil mesej dengan adik dan sahabat-sahabat baik saya tetiba saya tertidur sambil dengan alunan ayat al-Quran. Terus belayar ntah ke benua mana saya pun tak tahu. Penat sangat-sangat dah semalam. Nasib sebelum tidur saya dah maafkan semua orang, jadi pagi ni saya rasa segar je nak pergi ofis. Sehabis boleh saya akan cuba untuk memaafkan semua kesalahan orang kat saya setiap malam sebelum tidur walaupun kadang-kadang terbabas juga pengsan terlebih dahulu. Pagi tadi pun saya masih fikir pasal ayah saya sebelum dikejutkan dengan panggilan dari Hafiz. Dalam perjalanan ke ofis saya cuba call ayah saya beberapa kali tapi tak berangkat. Nak kene call mak pulak ni. Tapi naluri hati saya kata ayah saya terslah makan atau hanya sakit perut biasa je. Walau camne pun saya tetap risau. Jap lagi saya akan call lagi sampai dapat. Bila dapat berita pasal sakit ni saya memang mudah susah hati. Hanya mampu berdoa dan sedekah al-Fatihah buat mak ayah saya sebagaimana kelaziman saya di pagi hari.  Semoga ayah saya dan Hafiz takde pape dan sihat seperti sedia kala.aamiin..:)

p/s : malam bila ntah saya mimpi fiksyen macam dalam cerita-cerita mat saleh tu..tak pernah-pernah mimpi macam tu.. dah macam jadi superstar pulak..astaghfirullah..bila diingat semula macam kelakar pun ada cemas pun ada. terasa macam saya berdebar-debar cemas masa mimpi tu..adoiiiii la..

2 ulasan:

sufi berkata...

Syakumallah. Semoga Allah mgembalikan kesihatan mereka berdua. Tersenyum baca entri seperti orangnya sedang bercerita santai. Buat perenggan lagi best baca :)

Senyuman Manis berkata...

alhamdulillah..sy memang suke gaya penceritaan santai..baru berjinak2 nak menuliskan..nanti sy upgrade biar jadi berperenggan..terima kasih atas doa cik sufi..ayah saya kene keracunan makanan.. hafiz mc lagi hari ni. tak tau apa cerita lagi ni..