Selamat Datang ke Senyuman Manis

http://www.emocutez.com

Jumaat, 19 April 2013

Semalam Abang Hari Ni Adik Pulak

As salam semua di hari Jumaat yang Mulia,

Dugaan lagi la. Semalam si abang yang terjah dan sembur saya. Hari ni si adik pulak yang call saya. Suara ketat dan keras semacam je. Apa masalah la diorang ni. Saya dah cakap elok-elok dengan nada lemah lembut sopan santun lagi berhemah cari pasal lagi. Takkan la sebab nak dengar suara "merdu" sya ni pulak sanggup call banyak kali. Pelik..pelik (dengan gaya geleng kepala sambil berkerut dahi). Emmmm si adik kali ni cuba nak berdebat dengan saya juga tapi saya cakap Deraf Perintah masih dalam semakan Mahkamah. Tak tahu bila akan dapat sebab tau-tau je la kan bila berurusan dengan kerajaan ni macam mana kan. Sabo je la. Lagi-lagi Mahkamah Syariah Shah Alam tu. Kena lebih banyak bersabar walaupun dah tahap meletus lava gunung berapi. Jangan la tanya saya bila akan dapat Perintah bersih tu saya mana la tau bila hakim siap semak. Saya pun bukan suka nak pending kerja apatah lagi bila keputusan dah dibuat. Lagipun hakim bukannya nak semak deraf perintah kes abang dia sorang je. Berlambak lagi kes lain yang hakim nak semak.  Mohon bersabar la ye encik. opppppsss terbebel pulak dah. hehehehehehehe.

Harap maklum ye saya hanya seorang manusia yang punya dua tangan bukan seorang robot yang boleh dikontrol dan dipaksa buat kerja walaupun tak disukai. Bagi la kerjasama bukan dengan cara nak emo je hentam orang. Saya punyalah baik nak tolong pihak-pihak dalam mendapatkan hak masing-masing sebaiknya bukan nak berat sebelah. Prinsip saya dalam bekerja adalah MEMUDAHKAN DAN MENYENANGKAN URUSAN ORANG. Sila la paham dan hormat prinsip saya tu. Nak marah tu tak salah tapi biar berpada. Bila kita marah orang tanpa sebab akhirnya kita akan malu sendiri akibat sikap gelojoh dan kurang sabar kita tu. Ni siap tanya saya bila akan sampai Perjanjian Persetujuan bersama suami isteri pasal hak jagaan anak (hadhanah) ni. Mana la saya tau. Tu kerja posmen bukan kerja saya. Takkan la nak suruh saya jadi peguam, posmen dan hakim dalam satu masa kot. Tamak haloba sangat la saya kalau macam tu. Kerja sebagai lawyer ni pun tak tergalas di bahu saya apatah nak buat kerja-kerja orang lain pulak. Tunggu dan sabar la sebab saya dah pos. 

Agaknya macam ni la kan pemikiran orang awam bila terlibat dalam kes Mahkamah tak kiralah sivil mahupun syariah kan. Lebih haru lagi kalau jenis yang tunjuk pandai dan berlagak. Ego tu tak payah cerita la memang menyampah saya tengok. Sampai tak tercerita dah pengalaman berdepan dengan mahluk spesis ni. Tapi alhamdulillah saya berjaya kontrol marah tadi dan cuba terang dan jelaskan pada si adik ni dengan sebaiknya. Alih-alih dia minta saya email. Ok boleh je. Tu hanya hal kecil saja saya memang akan bagi kerjasama. Jangan la cabar kesabaran saya lagi sebab saya bukanlah jenis yang 'bersabar" sangat tau..hehehehehe. Akhir sekali saya nasihatkan si adik ni supaya bagitahu kat si abang ni minta hantar anak sebelum jam 6.30 petang esok pada isteri si abang @ kakak ipar si adik ni la.

Kesian jugak saya pada diorang adik beradik ni kan. Demi mempertahankan hak abangnya sebagai seorang bapa kepada dua orang hero hingga marah-marah orang sesuka hati dan selazat rasa je. Ujian kecil ni kalau saya tak mampu hadapi dan handle macam mana nak berdepan dengan ujian lebih berat kan seperti ugutan bunuh dan dicederakan yang melibatkan keselamatan nyawa dan diri kan. Cik senyuman manis tak boleh terikut dengan emosi orang kena kontrol macam mana nak selesaikan sesuatu perkara dengan cara yang berhemah dan efisyen tanpa perlu merosakkan emosi sendiri kan. Setuju?????? hehehehehehe.   

Selesai satu hal..alhamdulillah..:)

p/s : nak tergelak bila lawyer umur sebaya panggil saya kak dengan alasan saya lebih berpengalaman dalam bidang ni.. hahhhhhhh????? 

3 ulasan:

sufi berkata...

Pengalaman yg xsemua orang dapat. Harap cik senyumn manis tabah dan boleh btahan hingga kbenaran terserlah.

sufi berkata...

Pengalaman yg xsemua orang dapat. Harap cik senyumn manis tabah dan boleh btahan hingga kbenaran terserlah.

Senyuman Manis berkata...

saya gelak je lepas dapat panggilan tu sebab saya tahu hanya salah faham je. semalam si abang tu dah hantar anak pada isterinya. alhamdulillah. si adik dan si abang dengar nasihat saya..:)